جشنواره مهارتی همره

اولین دوره جشنواره مهارتی همره

اسفند 96

 

جشنواره مهارتی همره

 

1-   اهداف

مهارت‌آموزی مقوله‌ای است که همواره مورد توجه نظام‌های آموزشی پیشرفته قرار دارد؛ چرا که تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی‌تواند آنان را برای زندگی آینده مهیا سازد. از این رو، برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه‌های افرایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود.

ازجمله راهکارهای عملی ترغیب دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و مهارت آموزی، شناخت علایق و استعدادهای ذاتی ایشان و تلاش جهت تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل است.

همچنین با نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش‌آموزان، از همان سال‌های اولیۀ تحصیل زمینه برای رشد و شکوفایی، بروز خلاقیت و نوآوری در نوجوانی و بزرگسالی فراهم می‌شود.

کارگروه برگزاری جشنواره مهارتی همره، دانش‌آموزان را با استفاده از شاخص‌هایی شفاف و کمّی که نشان‌دهنده ارزش‌های مدنظر هستند، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌نماید. این ارزیابی با هدف ایجاد رقابت، شناسایی، معرفی و تشویق دانش‌آموزان فعال در امور مهارتی و پژوهشی انجام می‌شود.

 

2-   شرکت‌کنندگان

تمامی دانش‌آموزان مقاطع متوسطه و هنرجویان هنرستان‌های گروه مدارس همره و سایر مدارس داوطلب شرکت در جشنواره.

 

3-   شاخص‌های ارزیابی

شاخص های ارزیابی جشنواره مهارتی همره دستاورد محور بوده و بر مبنای ارزش‌گذاری زنجیره علم تا ثروت به منظور نیل به یکی از اهداف اصلی همره (توسعه کسب‌وکارهای کوچک) انتخاب شده‌اند. در نگاه کلی می‌توان معیار این ارزیابی را به دو دسته معیارهای: «فعالیت‌ها و دستاوردهای فناورانه» و «دستاوردها و انتشارات علمی و پژوهشی» تقسیم کرد.

دستاوردهای علمی و پژوهشی می‌بایست به انضمام تاییدیه مجلات علمی و... مربوطه ارائه و اعتبار سنجی شوند.

 

4-   شاخص‌ها و امتیازدهی

هر شرکت کننده (فرد یا گروه) برای هر دستاورد و فعالیت خود که در محل جشنواره نمایش و ارائه می‌دهد، براساس شاخص‌های از داوران امتیاز کسب می‌نماید و مجموع امتیازات کسب شده دستاوردها و فعالیت های آن متخصص، امتیاز نهایی فرد می‌باشد. سقف امتیازی برای هر شاخص در جدول زیر آورده شده است.


 

5-   شاخص‌ها و امتیازات

ردیف

شـاخـص

امتـیاز

1

خلاقیت و نوآوری در ایده‌ طرح

10

2

قابلیت توسعه و تولید انبوه

10

3

قابلیت تبدیل به یک حرفه و کسب و کار کوچک

20

4

استفاده از دانش و آموزه‌های مدرسه

10

5

استفاده از مواد دورریز‏ و بلااستفاده با استفاده از علوم بازیافتی

15

6

بهینه‌سازی مصرف انرژی و توجه به مقولات زیست محیطی و استفاده از انرژی‌های نو و پاک

15

7

محصول و کار گروهی و تیمی

10

8

نحوه ارائه به بازدیدکنندگان و

مستندسازی وقایع از ایده تا عمل

10

مجموع

100

 

6-   برگزاری  و داوری

کارگروه معرفی شده از سوی مدارس که به تایید شورای مدیران همره رسیده است مسئولیت برگزاری و داوری جشنواره را برعهده خواهند داشت. این افراد ترجیحا از اهل فن و تحقیق و با سابقه داوری در محافل مشابه کشوری انتخاب خواهند شد. (کارشناسان سازمان فنی‌وحرفه‌ای، اداره آموزش و پرورش، کارشناسان فنی همره)

 

7-   نحوه عرضه محصولات

به منظور تبدیل ایده‌ و خلاقیت‌های دانش‌آموزان، در محل جشنواره غرفه‌هایی تعیین شده که هر فرد‏، گروه یا مدرسه می‌توانند محصولات و ایده‌های خود را در محل نمایشگاه عرضه و با رعایت استاندارد لازم نسبت به فروش، پیش‌فروش و دریافت سفارش انبوه آنها در آتی اقدام نمایند.

 

 داوری آثار مهارتی جشنواره مهارتی

داوری آثار آشپزی جشنواره مهارتی

داوری آثار هنری جشنواره مهارتی

 

 

 

 

 


چاپ   ایمیل